http://www.meebo.com/rooms

Jumaat, 17 Julai 2009

WUDUK


"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu ingin mendirikan salat, cucilah muka dan tanganmu sampai siku dan sapulah kepala dan kakimu sampai dua mata kaki.."(QS. al-Ma'idah, 6)
Imam Baqir, ayah Imam Shadiq, berkata, "Tidak sah salat kecuali dengan bersuci." Beliau juga berkata, "Wuduk itu wajib."
Imam Shadiq berkata, "Telah bersabda Rasulullah (saww), 'pembukaan salat adalah wuduk, tahrim-nya adalah takbir, dan tahlil-nya adalah salam,"
Imam Shadiq berkata, "Wuduk adalah setengah iman." Kearana itu, seseorang boleh berwuduk sekadar agar ia sentiasa dalam keadaan suci sepanjag hari. bahawasanya waduk merupakan tobat tanpa istighfar. Wanita haid juga sunah berwuduk dan duduk ditempat salat seukuran waktu salat. Demikian pula, ia sunah bagi orang junub sebelum tidur, makan, minum, dan jimak yang kedua kali, juga bagi mayat sebelum dimandikan. Itu semua didasarkan pada riwayat-riwayat Ahlulbait.
"Dan tidaklah mereka diperintahkan kecuali untuk mengabdi kepada Allah dengan mengiklaskan agama untuknya."(QS. al-Bayyinah,5)
"Maka serulah Allah dengan mengikhlaskan agama untuk-nya."(QS. al-Mu'min, 14).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan